Menu

Jak wybierać opony? Na jakie sprawy zwrócić uwagę? Co będzie najbardziej istotne w tej kwestii?

30 marca, 2023 - Bez kategorii
Każda z opon zdaje się być taka sama, na pewno tak to wygląda na pierwszy rzut oka, jednakże w rzeczywistości różnią się typem gumy, bieżnikiem, wielkością, jak i przeznaczeniem. To jeden z bardziej ważnych elementów w samochodzie, jaki odpowiada za nasze bezpieczeństwo, jak i za radość z jeżdżenia oraz spalanie. Opony możemy podzielić na trzy rodzaje, istnieją więc opony letnie, zimowe i uniwersalne. Nie zapominajmy jednak o innych, specjalnych rodzajach, jak opony terenowe.

Powinno się inwestować jednocześnie w letnie, jak i zimowe opony. Wiążę się to z pewnością z większymi kosztami, lecz należy mieć na uwadze, że całoroczna opona (wymiana przebitej opony) nie będzie ani zimowa, ani letnia, to nie gwarantuje bezpieczeństwa czy komfortu jazdy o żadnej porze roku. (Opony do ciągników) Zimówki, przykładowo kormoran opony, są zrobione z miękkiej gumy, co gwarantuje lepszą przyczepność na grząskim śniegu, letnie natomiast są bardziej twarde, przez co lepiej trzymają się asfaltowej powierzchni.

opony

Autor: Wolfgang
Źródło: http://www.flickr.com

Mało tego, zimówki posiadają dodatkowe rowki, jakie poprawiają przyczepność na zamarzniętych drogach. Prócz rozróżnienia na letnie i zimowe opony istnieje również podział pod względem rozmiarów, szerokości jak i wysokości, to znaczy profilu, zależnie od wielkości czy typu auta, dla jakiego są zrobione. (Opony Kormoran) Są też opony z bieżnikiem symetrycznym i asymetrycznym, inaczej zwane opony kierunkowe, jakie posiadają bieżnik skierowany w stronę jazdy, jak opony barum. Lecz w przypadku takich opon reguła jest dość prosta – im większy rozmiar, tym wyższa cena. Opony w najniższych cenach

Nim jednakże pomyślimy o zakupie ogumienia, należy sprawdzać w jakim stanie są obecne. W jaki sposób możemy to zrobić? Sposób jest naprawdę prosty, weźmy po prostu monetę i przesuńmy ją wzdłuż wyżłobienia w bieżniku. Jeżeli napotkamy tam na delikatne wzniesienie to znaczy, iż opona nie jest aż tak całkowicie starta. Brak wzniesienia to jednak brak bieżnika. Dobrze jednakże dobrze sprawdzić jej przydatność, najlepiej więc wziąć linijkę i zmierzyć nią głębokość wycięcia w bieżniku. Jeżeli wynosi ona około trzy milimetry, to powinno się już na pewno przygotować się na zakup nowego kompletu. Niektórzy mówią o wartości 1,6 milimetrów, jako swego rodzaju minimum, należy natomiast odradzić doprowadzanie opon do takiego stanu ze względu na bezpieczeństwo. Opona taka bowiem utraciła własną pierwotną przyczepność, co nie powinno się zdarzyć.