Reklama kontekstowa to metoda przedstawiania przeróżnych usług internetowych, takich jak e-mail, strony internetowe, czaty, fora dyskusyjne czy komunikatory. Najważniejsze jest w tym zakresie przystosowanie treści reklamy do zawartości strony, na jakiej jest ona umiejscowiona.
Najistotniejsza jest idea tej reklamy mówiąca, iż osoba, jaka się z nią spotka zareaguje korzystnie, dlatego że będzie ona związana z przedmiotem, jaki ciekawi danego odbiorcę. Każdy z nas widział, jak jakaś reklama potrafi zdenerwować. Wszystko ma miejsce poprzez to, że jest ona niedostosowana i pojawia się w nieakuratnym momencie. Reklama kontekstowa działa całkowicie inaczej, pojawia się tam, gdzie winna co sprawia, że nie denerwuje odbiorcy.
Owa reklama zdoła zachodzić w dwóch wariantach. Najważniejszy z nich to reklama, która jest wyświetlana na zewnętrznych stronach internetowych, na których właściciele wyrazili chęć ogłaszania takich treści reklamowych. Wynika zatem pytanie: jak taka reklama dochodzi do naszego ewentualnego konsumenta?
Otóżspecjalne algorytmy umieją rozpatrzyć treść wszystkich podstron, kreując stosowny profil tematyczny strony. Ponadto, taka reklama ureklama (zobacz pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach)się jedynie na stronach, które są bezpośrednio związane z tematyką działalności reklamodawcy. Reklamę taką otrzymujemy w formie tekstów, ale zarówno grafik czy animacji.
Inny gatunek to reklama sponsorowana. Wyświetlana jest ona bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwarki użytkownika. Po uiszczeniu danej zapłaty link do danej strony jest umieszczany na górze listy stron, jakie stanowią odpowiedź wyszukiwarki na wprowadzone przez internautę słowa kluczowe.